sobota, 9 czerwca 2012

Marcel Pagnol - Chwała mojego ojca. Zamek mojej matki


Autor: Marcel Pagnol
Tytuł: Chwała mojego ojca. Zamek mojej matki
Wydawnictwo: Esprit 2010

Marcel Pagnol to znany francuski pisarz, reżyser i dramaturg. Mimo, iż nie żyje od prawie czterdziestu lat, jego książki nadal cieszą się niesłabnącą popularnością. Gdy niedawno miałam okazję zapoznać się z jego dziełem pt. Żona piekarza, oczarowała mnie ta historia i doskonale się bawiłam, czytając ją. Natomiast niedawno sięgnęłam po wspomnienia z dzieciństwa pisarza. Czy i one dorównują zabawnej opowieści o piekarzu i jego niewiernej żonie?

Autor wspomina swoje dzieciństwo z nutką melancholii, ale również z olbrzymią dawką humoru. Wizyty u handlarza antykami, pierwsze polowanie, nowo nawiązana przyjaźń... Razem z Marcelem kroczymy uliczkami niewielkiego prowansalskiego miasteczka, przeżywając jego przygody i odkrywając tajemnice. Autor operuje tak plastycznym językiem, że czuje się, jakbyśmy byli wewnątrz książki i wszystko naprawdę stawałoby się z naszym udziałem. Dodatkowo sposób narracji jest niesamowicie lekki, można by rzec: gawędziarski, słownictwo momentami odpowiednie dla metody wypowiadania się małego chłopca. Marcel Pagnol opisuje swoje dzieciństwo w sposób tak dokładny, że wielokrotnie się zdziwiłam - sama niewiele pamiętam ze swojego okresu 'szczeniactwa', zaś sam autor przytacza wiele zarówno zabawnych, jak i czasem smutnych wydarzeń. Z czułością opisuje członków swojej rodziny: ojca, matkę, wuja, ciocię oraz młodszego braciszka Pawełka i siostrzyczkę. Jest niezwykle spostrzegawczy, czasem również ironiczny.

Mój ojciec zarezerwował dla siebie troskę o moją ortografię i aplikował mi każdego ranka, jeszcze przed kawą z mlekiem, dyktando na sześć linijek, w którym każde zdanie było zaminowane jak plaża przed lądowaniem desantu. (str. 300)

Czytając książkę, czułam zapach lawendy unoszący się nad prowansalskimi wzgórzami, towarzyszyłam wujowi Juliuszowi i ojcu Marcela podczas przygotowań do polowania, śpiewałam wraz z małym Pagnolem jego kompozycje o śmierci wodza Komanczów, trzęsłam się z zimna podczas porannego polowania, na które samotnie wyruszył ośmioletni zaledwie chłopiec...

Chwała mojego ojca i Zamek mojej matki to dwie pełne humoru, ciepła i miłości opowieści o małym Marcelu, który uwielbiał przygody, nie znosił za to ortografii i dbania o higienę. Historie przenoszą nas w świat Francji z dwudziestego wieku. Pagnol jak nikt inny potrafi oczarować czytelnika swoimi opowieściami - ja już po raz drugi dałam się porwać jego wspaniałym historiom.

Za możliwość przeczytania książki bardzo dziękuję Wydawnictwu Esprit!

16 komentarzy:

  1. nie czytałam do tej pory książek tego autora, ale kto wie, może rozpocznę kiedyś swoją przygodę z nim właśnie od tego tytułu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam i miło wspominam. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię klimat powieści Pagnola i chętnie kiedyś do niego wrócę:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam i bardzo miło wspominam tę lekturę. W ogóle, bardzo podoba mi się sposób, w jaki pisał ten autor. Jednak wydaje mi się, że druga część perypetii małego Marcela jest ciekawsza i jeszcze lepsza - o ile można to sobie wyobrazić. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudownie relaksująca książka. Miłe wrażenia pozostają na długo.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetna książka. Czytałam i była miło zaskoczona:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ta książka jeszcze przede mną. Ale na pewno przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie znam tego pisarza a książka wydaje się być ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo chce się zapoznam z całą tą serią. Mam nadzieję, że wkrótce będę miała taką możliwość :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie znam i czuję, że raczej by mi do gustu nie przypadło.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ach chciałabym miec tę książkę u siebie - i nie tylko tę... Może kiedyś :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Słyszałam już o Żonie piekarza, niestety ktoś książkę ukradł z biblioteki :( ale jeśli wpadnie mi w ręce któraś z książek tego autora to chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Tym razem chyba sobie odpuszczę. ;D

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo chcę przeczytać tę książkę. Uwzględniłam ją w moim książkowym budżecie na przyszły miesiąc ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Zaczęłam nie po kolei, bo od "Czasu tajemnic", ale także i tę część mam w planach ;)

    OdpowiedzUsuń

Drodzy Czytelnicy!
Dziękuję za Wasze odwiedziny i pozostawione słowa.
Bardzo lubię długie komentarze, zatem jeśli chcecie napisać coś więcej - śmiało! Przeczytam i odpowiem na nie z przyjemnością :)

Życzę miłych chwil przy odwiedzaniu mojego bloga :)