niedziela, 8 lipca 2012

Enrique Ortego - Iker Casillas. Skromność mistrza

Autor: Enrique Ortego
Tytuł: Iker Casillas. Skromność mistrza
Wydawnictwo: Sine Qua Non 2012


Iker Casillas. Bramkarz i równocześnie kapitan reprezentacji Hiszpanii i drużyny piłkarskiej Real Madryt, z którą związany jest od samego początku swojej kariery. W reprezentacji Hiszpanii triumfował podczas Euro 2008, Mundialu 2010 i Euro 2012, kiedy to wraz z kolegami obronił tytuł Mistrza Europy. Dobra passa ciągnie się za nim już od wczesnych młodzieńczych lat. Jaki naprawdę jest ten hiszpański bohater, nazywany przez kibiców "świętym"?

Biografia 31. letniego piłkarza przedstawia w sposób wyczerpujący jego dzieje już od chwili narodzin. Iker dorastał w normalnej rodzinie. Mając dziewięć lat, wziął udział w teście, który polegał na rozegraniu małego meczu. Chłopiec ma szansę dostać się do szkółki Realu Madryt. I ją wykorzystuje. Od tej pory bierze udział w turniejach piłkarskich, z powodzeniem zdobywając nowe mistrzowskie tytuły i odnosząc zwycięstwa.

Kiedy Casillas wypowiedział swoje słynne zdanie Nie jestem galaktyczny, jestem z Móstoles*, media natychmiast obwołały go "skromnym". I to jest prawda. Bo ten bramkarz jest zwykłym facetem, który do wszystkiego doszedł sam, ciężką pracą. Do tej jego cechy nawiązuje też tytuł książki. A skąd w nim słowo "mistrz"? Przecież Casillas jest mistrzem! W wieku trzydziestu lat zdobył już wszystko, co możliwe. Mistrz nie tylko na boisku, ale również prywatnie. Wszyscy, którzy oglądali finał Euro 2012 zapewne widzieli również to, iż po meczu, gdy koledzy Ikera cieszyli się z wygranej, on pocieszał Włochów, z którymi przyszło im się mierzyć. Bohater, któremu nieobca jest bezpretensjonalność, naturalność i prostota. Odpowiedzialny, spokojny, uczciwy. Człowiek-legenda już za życia.

Biografia jest rzetelna, ciekawie napisana. Iluż ciekawych faktów i historii dowiedziałam się z tej książki! Niezmiernie podobało mi się to, że autor pokusił się również o przytoczenie wypowiedzi samego Ikera, czy też jego trenerów i kolegów. Opisał jego początki w klubie i reprezentacji, najważniejsze mecze, turnieje, mistrzostwa... Zadbał też o ukazanie historii rodziny hiszpańskiego bramkarza. Publikację tę czyta się szybko, autor nie przynudza, podaje fakty, stroni od wymyślonych historii. Na końcu książki znajdziemy wykaz trofeów, meczy w reprezentacji, a także klasyfikację najlepszych bramkarzy świata. Iker już od dwunastu lat zajmuje w niej miejsce w samej czołówce.

Ogromnie spodobała mi się oprawa graficzna książki. Całość jest bowiem okraszona świetnymi fotografiami, które ubarwiają lekturę. Niemal na każdej stronie można odnaleźć zdjęcie czy to samego Ikera (również z dzieciństwa!), czy też drużyny.

Jeśli chcecie poznać niezwykłą historię o świętym Ikerze, chłopcu z Móstoles, który został bohaterem Hiszpanii, sięgnijcie po tę biografię. Opowieść o skromnym mistrzu z pewnością przypadnie Wam do gustu. Pozycja obowiązkowa dla fanów Casillasa lub La Furia Roja! Viva España!

*drużyna Realu Madryt nazywana jest galaktycznymi bądź królewskimi.

Za możliwość przeczytania książki bardzo dziękuję Wydawnictwu Sine Qua Non!

23 komentarze:

  1. Zapowiada się bardzo ciekawie, zwłaszcza, że Casillas jest naprawdę świetnym bramkarzem i warto by było znać jego biografię. Chętnie przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam biografie - zwłaszcza takich ludzi, którzy swoim działaniem potrafią inspirować :) Nie wiem zbyt wiele o Casillasie, a szkoda, bo wydaje się być świetnym, uzdolnionym, a przede wszystkim skromnym facetem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jestem fanką Realu, ale hiszpani na pewno:) co do Casillasa jest to wielka postać w świecie piłki jak dla mnie jest to najlepszy bramkarz na świecie. Szkoda, że do urodzin tak daleko:):) Będę musiała sobie sama kupić książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również uważam, że to najlepszy bramkarz na świecie. Mimo niskiego wzrostu jest niesamowicie skuteczny. Zresztą potwierdza to fakt, że podczas Euro 2012 wpuścił tylko jedną bramkę, plus dwa karne :)

      Usuń
  4. Chętnie po nią sięgnę, co prawda nie jestem wielką fanką piłki nożnej, ale stopniowo się do niej przekonuję :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja jako zagorzała fanka FC Barcelony, w Realu Casillasa nie lubię, co innego w reprezentacji Hiszpanii :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oo poszukałam fankę barcy:):) Jednak Casillasa nie da się nawet nie lubić w Realu:)

      Usuń
  6. Boski Iker.;) Książki raczej nie przeczytam, bo fanką piłki nie jestem, ale podczas Euro wręcz TRZEBA komuś kibicować. Kiedy odpadli nasi, byłam za Hiszpanią.;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ooo, Casillas! To naprawdę genialny bramkarz. Bardzo go lubię, więc ta książka byłaby dla mnie idealna. Chętnie przeczytam! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Niestety ale tutaj raczej spasuję.

    OdpowiedzUsuń
  9. uwielbiam czytać o innych ludziach więc z przyjemnością zapoznam się z tą książką :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Brzmi dosyć ciekawie. Muszę przyznać, że nie miałam do czynienia z żadną biografią, czego bardzo się wstydzę. ;)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię biografie tego wydawnictwa :). Tej raczej nie przeczytam, bo postać Ikera mnie nie fascynuje, ale kocham ich biografie Queen czy Ronaldo!

    OdpowiedzUsuń
  12. Zdecydowanie nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubie wprawdzie biografie, ale świat piłki nożnej jest dla mnie odległy, kompletnie mnie nie interesuje i nie mam ochoty go poznawać. Dlatego mimo wszytko, z czystym sumieniem odpuszczę sobie biografię pana Casillasa. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Casillas jest utalentowanym bramkarzem, aczkolwiek po tym jak udowodniono mu, że wziął (chyba) milion euro lub dolarów łapówki za sprzedawania meczy, to nie darzę go zbyt wielkim szacunkiem. Mimo wszystko książka na pewno jest ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ooooooo... Po prostu zazdroszczę i niech to będzie komentarzem...

    OdpowiedzUsuń
  16. Zdecydowanie nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Piłką się jakoś specjalnie nie interesuję, więc książka raczej nie dla mnie. Jednak z pewnością zainteresuję nie jednego faceta :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Lubię Casillasa,więc może przeczytam :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  19. Właśnie jestem w trakcie czytania i chociaż jest to moja pierwsza biografia jaką czytam, na pewno będę sięgać po inne ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Zamierzam wkrótce sprezentować tę biografię swojemu chłopakowi, bo lubi Casillasa. :-)

    OdpowiedzUsuń

Drodzy Czytelnicy!
Dziękuję za Wasze odwiedziny i pozostawione słowa.
Bardzo lubię długie komentarze, zatem jeśli chcecie napisać coś więcej - śmiało! Przeczytam i odpowiem na nie z przyjemnością :)

Życzę miłych chwil przy odwiedzaniu mojego bloga :)