piątek, 3 sierpnia 2012

Agnieszka Wróbel - Asertywność na co dzień

Autor: Agnieszka Wróbel
Tytuł: Asertywność na co dzień, czyli jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi
Wydawnictwo: Edgard - Samo Sedno 2011



Opis wydawnictwa:
"Poradnik pomoże ci w nauce rozpoznawania oraz wyrażania swoich emocji, myśli i przekonań. Dowiesz się, jak wypracować asertywną postawę w kontakcie z klientem lub w relacji ze zwierzchnikiem. Jeśli jesteś rodzicem, zrozumiesz, jak wychować dziecko, aby miało poczucie własnej wartości. Poznasz sposoby na radzenie sobie z lękiem przed odrzuceniem czy odmową. Lektura poradnika pomoże ci w naturalny sposób reagować asertywnie i doceniać tę postawę u innych."

Zawsze miałam problemy z byciem asertywną. Moja postawa była albo uległa, albo agresywna. Nie umiałam tego zrównoważyć, znaleźć złotego środka, choć bardzo mi na tym zależało. Gdy więc sięgnęłam po poradnik dotyczący asertywności, miałam nadzieję na to, że dzięki niemu nauczę się trudnej sztuki odmawiania bez poczucia winy (które towarzyszy postawie uległej) czy ranienia drugiej osoby (to zaś tyczy się agresywności).

Poradnik został podzielony na trzy części:
  • Część pierwsza. Przyczyny braku asertywności - to rozdział, do którego czytania przystąpiłam nadzwyczajnie ochoczo. Koniecznie chciałam się dowiedzieć, co stoi za tym, że nie jestem asertywna. Potrzeby psychiczne, emocje, dysfunkcje rodziny - wszystko to może sprawić, że człowiek nie będzie w stanie reagować ze stanowczością.
  • Część druga. Droga do zmiany - zaczynamy pracę nad byciem asertywnym. Autorka podpowiada m.in., jak przestać zrzucać winę na innych, jak myśleć o sobie pozytywnie, jak rozpoznać agresję i... jak przyjmować komplementy. Z tym ostatnim wiążą się pewne problemy, zwłaszcza wśród nas, kobiet, bo co nie usłyszymy "ładna sukienka/bluzka/bransoletka", i tak zawsze odpowiemy: "eee, tam, mam ją już od dawna".
  • Część trzecia. Asertywność w pracy i w domu - z ostatniej części dowiadujemy się natomiast, jak asertywność przydaje się w życiu zawodowym i rodzinnym. Rodzice często mają problem z odmawianiem swojemu dziecku czy z konsekwencją. W pracy natomiast boimy się postawić szefowi czy kolegom. Może warto dowiedzieć się, jak to zmienić?


Poradnik ten obfituje w ogromną ilość porad, wskazówek, cytatów, przykładów, ćwiczeń i technik bycia asertywnym. Lekturę wzbogacają tabelki, schematy i graficznie wyróżnione przydatne hasła. Każdy rozdział kończy się podsumowaniem, które zawiera najważniejsze informacje. Dzięki takim zabiegom książka nie jest w żaden sposób nudna czy naukowa. Przystępny język i owa zwyczajność sprawiają, że po poradnik może sięgnąć każdy, kto ma problemy z byciem asertywnym, ale, ale - nie tylko! Jeśli, jak wspominałam, jesteś rodzicem, który nie potrafi odmówić swojemu dziecku, lub nie umiesz przyjmować komplementów, albo nie wiesz, jak wyrazić swoje myśli/zdanie/odczucia - ta książka również jest dla Ciebie.

Podsumowując - świetna oprawa graficzna, przystępny i interesujący tekst, kompendium wiedzy na temat asertywności, mnóstwo porad, wskazówek i ciekawostek - wszystko to sprawia, że poradnik Asertywność na co dzień polecam każdemu!

Za możliwość przeczytania poradnika bardzo dziękuję Wydawnictwu Edgard - Samo Sedno!

15 komentarzy:

  1. Mnie raczej takie książki nie interesują, ale polecę ją swojej znajomej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O swoją asertywność zawalczyłam we własnym zakresie, ale dla kogoś, kto ma z tym problem, wydaje mi się to interesującą pozycją;) Zresztą Edgar wydaje świetne poradniki, naprawdę przydatne, i ten też taki mi się wydaje.

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kilku osobom mogłabym tą książkę polecić:))

    OdpowiedzUsuń
  4. W pracy mi mówią, że jestem bardzo asertywna więc chyba ten poradnik nie jest dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. raczej nie dla mnie :)
    nigdy nie miałam problemów z wyrażaniem siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakoś nigdy nie mogłam się przekonać do poradników, jednak temat tego jest na prawdę ciekawy. Asertywność - cecha, której i mnie brakuje:)

    OdpowiedzUsuń
  7. A mi bardziej niż asertywności przydałoby się czasem uległości, bo gdy na czymś mi zależy, jestem uparta jak osioł i walczę do końca, a to nie zawsze jest dobre... :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie czytuję poradników, ale ten chyba powinnam. Ciężko u mnie z tą asertywnością. Przeważnie albo przeginam w jedną, abo w drugą stronę. :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zwykle nie czytam poradników i nie mam zamiaru tego zmieniać, ale ten przydałby się kilku osobom z mojego otoczenia.

    OdpowiedzUsuń
  10. Niekoniecznie dla mnie, ponieważ naprawdę rzadko sięgam po poradniki.

    OdpowiedzUsuń
  11. Akurat asertywność nie jest mi obca :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Zawsze sądziłam, że asertywności mi nie brakuje, a "nie" to moje ulubione słowo :-D

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzięki. Mnie przede wszystkim interesuje to - asertywność w pracy. Szef daje w kość, a zmiana pracy, to nie taka prosta sprawa. Szukam czegoś, co pozwoli mi zmienić moje niektóre zachowania na bardziej asertywne. :)

    OdpowiedzUsuń

Drodzy Czytelnicy!
Dziękuję za Wasze odwiedziny i pozostawione słowa.
Bardzo lubię długie komentarze, zatem jeśli chcecie napisać coś więcej - śmiało! Przeczytam i odpowiem na nie z przyjemnością :)

Życzę miłych chwil przy odwiedzaniu mojego bloga :)