niedziela, 16 września 2012

Adelio Pistelii - Anastasi. Krasnal, który stał się gigantem

 
Autor: Adelio Pistelli
Tytuł: Anastasi. Krasnal, który stał się gigantem
Wydawnictwo: Sine Qua Non 2012
Ilość stron: 192
Cena detaliczna: 49,90zł

Siatkówka jest moim ulubionym sportem, o czym wspominałam już niejednokrotnie. W naszym kraju uwaga bardziej skupiona jest na piłce nożnej, która, mimo że bytuje tu na doprawdy niskim poziomie, wciąż może chełpić się tytułem "sportu narodowego". Biografii piłkarzy czy trenerów futbolu jest zatrzęsienie, natomiast książek o siatkarzach trzeba szukać ze świecą w ręku. Dlatego, kiedy natknęłam się na informację o planowanym wydaniu biografii obecnego trenera naszej męskiej reprezentacji w siatkówce - moja radość sięgnęła zenitu. Po jakimś czasie książka zagościła w mojej biblioteczce, a teraz mogę Wam przedstawić moje wrażenia z jej lektury. Data opublikowania tej recenzji zbiegła się z siódmą rocznicą śmierci jednego z polskich siatkarzy - Arka Gołasia [*].

Zacznę jednak od tegorocznych Igrzysk Olimpijskich w Londynie. Wszyscy z pewnością pamiętają, jak po wygranej Lidze Światowej przez polskich siatkarzy, cieszyliśmy się, mówiąc, że z Igrzysk na pewno również wrócimy z medalem. Tak się jednak nie stało i kubeł pomyj wylał się na trenera naszej reprezentacji. Owszem, może naszym siatkarzom nie wyszło. Nie zawsze przecież się wygrywa. Ale i oni sami apelowali o to, by nie pompować balonika z oczekiwaniami...

Andrea Anastasi to prywatnie człowiek religijny, rodzinny (mimo, że na swój własny ślub przyjechał spóźniony, a o rocznicy zapomniał). Zawodowo - doświadczony, zna się na tym, co robi i co najważniejsze - robi to dobrze. Mimo że czasem jest sprawia wrażenie nieco nerwowego czy oburzonego. Dostrzega potencjał w siatkarzach. Jak sam mówi: nie widzę jednostek widzę serce i ducha walki całej drużyny. To prawda, drużyna jest dla niego najważniejsza, potrafi stanąć w jej obronie i walczyć jak lew.

Biografia pisana piórem Adelio Pistelli ociera się jednak nie tylko o życie zawodowe Anastasiego, lecz porusza także tematy z jego życia prywatnego. Historie z dzieciństwa, młodości i teraźniejszości splatają się w wyjątkowo interesującą całość. Anastasi z wyjątkową czułością wspomina swojego ojca, który był jego największym kibicem: prowadził zeszyty, do których wklejał artykuły o synu i jego zdjęcia. Przyznam, że również na mnie zrobiły one wrażenie - w biografii znalazły się bowiem fotografie obrazujące wnętrze niektórych z nich. To naprawdę imponujące, z jaką pasją i precyzją Umberto Anastasi oddawał się temu zajęciu.

Jednak najwięcej miejsca w tej książce poświęcono właśnie karierze Andrei Anastasiego jako siatkarza, a później trenera. Kolejne kluby, mecze, turnieje... Wszystko to okraszone jest cytatami samego "Nano", czyli "Krasnala" - taki bowiem przydomek zyskał dość niewysoki jak na siatkarza Anastasi. Wspomnienia i wyznania Włocha przeplatają się z barwną narracją Adelio Pistelliego.

Biografia trenera wypełniona jest także wspaniałymi zdjęciami doskonale ilustrującymi tekst. Co najciekawsze, przedstawiają one nie tylko samego Anastasiego, lecz także jego rodzinę, drużyny, w których grał oraz które znajdują się pod jego trenerską opieką. Dodatkowo książka wydana została w nietypowym formacie - oceniam go na plus, bo choć niełatwo mogłam zmieścić go na półce, to jest niezwykle poręczny ;-) Tak więc szata graficzna jak zwykle w tym Wydawnictwie - udana!

Polecam, polecam i jeszcze raz polecam - nie tylko miłośnikom siatkówki.

Za egzemplarz recenzencki bardzo dziękuję Wydawnictwu Sine Qua Non.


12 komentarzy:

  1. Nie moja tematyka, ale recenzja napisałaś bardzo fajnie. :3

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety, ja za sportem nie bardzo przepadam, a na pewno nie w takiej formie. Ale fanom siatki będę polecać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Siatkówkę uwielbiam oglądać, ale raczej sobie tą książkę odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi super. Mam w domu autobiografię Raula Lozano, która niezmiernie mi się podobała. Biografię AA zażyczę sobie na moje urodziny :)

    Dołączam do obserwatorów.

    OdpowiedzUsuń
  5. To też nie moja tematyka, ale mój chłopak jest bardzo zainteresowany :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię czytać biografię, ale bardziej interesuje mnie życie muzyków, aktorów i pisarzy niż sportowców.

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę ją mieć! Andrea Anastasi jest jednym z najlepszych trenerów, jakich miała nasza reprezentacja i mam nadzieję, że jeszcze długo będzie pracował z naszą drużyną :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Momentami drażnił mnie język i szkoda, że tak mało w nim o Polakach (ach, ten egoizm :D), ale generalnie książka jest świetna ;) Moim zdaniem to pozycja obowiązkowa dla fanów siatkówki.

    OdpowiedzUsuń
  9. To niestety ale nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  10. biografie... trenerzy... sport
    mowy nie ma, nie sięgnę :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja kocham siatkówkę, więc ta biografia jest w 100 procentach dla mnie :D Andrea Anastasi jest świetnym trenerem *.* ;)

    OdpowiedzUsuń

Drodzy Czytelnicy!
Dziękuję za Wasze odwiedziny i pozostawione słowa.
Bardzo lubię długie komentarze, zatem jeśli chcecie napisać coś więcej - śmiało! Przeczytam i odpowiem na nie z przyjemnością :)

Życzę miłych chwil przy odwiedzaniu mojego bloga :)