poniedziałek, 18 marca 2013

Luis Miguel Pereira, Nuno Luz "Mourinho. Za kulisami zwycięstw"

Autorzy: Luis Miguel Pereira, Nuno Luz
Tytuł: Mourinho. Za kulisami zwycięstw
Wydawnictwo: Sine Qua Non, 2013
Ilość stron: 256

Trener Roku 2003 według UEFA... Złota Piłka 2010... Trzykrotnie wybrany najlepszym trenerem świata według "World Soccer Magazine"...

Wiecie już, do kogo należą te i jeszcze całe mnóstwo innych nagród i wyróżnień? Ups, zdaje się, że właśnie zadałam pytanie retoryczne. Nie tylko ze względu na to, że po tytule książki i okładce już dawno zdążyliście domyślić się, o kim mowa, ale też, jeśli choć trochę interesujecie się piłką nożną, na pewno sami z siebie dobrze wiecie, o kogo chodzi.

Jose Mourinho. Utalentowany, ambitny, pełen charyzmy i uporu trener, który obecnie odnosi sukcesy z drużyną Real Madryt. Moją ulubioną drużynę, jeśli chodzi o tę dziedzinę sportu. Po przeczytaniu tego zdania już widzę, jak kręcicie nosem, narzekając, że recenzja nie będzie subiektywna, że będę rozpływać się w samych zaletach nad książką, bo jej bohaterem jest trener mej ukochanej drużyny. Spieszę wyjaśnić, że nie wpływa to na moją ocenę publikacji; recenzowałam bowiem również pozycje związane z FC Barceloną i... podobały mi się.

Sam Mourinho określa niniejszą biografię słowami: "To jedyna prawdziwa książka o mnie". Trudno się nie zgodzić, bo choć innych nie czytałam, to 'Za kulisami zwycięstw' jest naprawdę godną polecenia biografią tego trenera. Owszem - prawdziwa. Owszem - bogata w informacje. I wreszcie najważniejsze - w dużej mierze składa się z wypowiedzi ludzi, którzy z Mourinho mieli okazję współpracować. Swojego głosu udzielili m.in. Sir Alex Ferguson, Cristiano Ronaldo, Maradona czy Jerzy Dudek. To właśnie dzięki tym wypowiedziom książka nabiera autentyczności, co jest bardzo ważne, bo chodzi przecież o biografię.

Z samej tej publikacji można naprawdę wiele dowiedzieć się o Mourinho - trener bowiem stroni od rozgłosu i nie pierze publicznie brudów, więc jedyną możliwością poznania jego sekretów jest właśnie przeczytanie biografii. W niej jednak również życie prywatne spadło na dalszy plan, pierwsze skrzypce gra bowiem piłka nożna i to jej autorzy poświęcają najwięcej uwagi. Jednocześnie podoba mi się to, bo tytuł biografii brzmi 'Za kulisami zwycięstw', więc to na piłce nożnej i roli Mourinho jako trenera powinna się skupiać ta książka (i skupia się!) ale także ubolewam nieco nad tym, że nie znalazło się w niej więcej szczegółów z jego życia prywatnego.

Jak to się dzieje, że niemal wszystko, czego dotknie się Jose Mourinho, zmienia się w złoto? Chodzi oczywiście o piłkę nożną i sukcesy, jakie z kolejnymi klubami odnosi(ł) trener. Szczegóły poznacie w tej fascynującej biografii. A skoro już mowa o złocie, to dodam jeszcze, że napis przedstawiający nazwisko tej barwnej postaci na okładce jest wytłaczany i właśnie w kolorze złota. Z cienia wysuwa się postać Mourinho - tajemnicza i niemal groźna. Nie należy jednak oceniać ludzi po pozorach - po tej biografii przekonacie się, jaki naprawdę jest Mourinho.

PS Już wiecie, jaką sympatią darzę oprawę graficzną każdej książki wydawanej przez SQN. Tym razem nie może być inaczej, i po prostu musiałam o tym wspomnieć! ;)

Za egzemplarz recenzencki bardzo dziękuję Wydawnictwu Sine Qua Non!


9 komentarzy:

  1. Ja nie lubię papieru z książek SQN, straszna jakość ;)

    Co do książki - kiedyś na pewno zgłębię. Lubię Mou i jego niepowtarzalny charakterek + wierzę, że to jedna z niewielu osób, która z powodzeniem mogłaby zastąpić Fergiego na stanowisku managera ManUnited. Co prawda nigdy nie wierzę w stuprocentową prawdę i otwartość w pozycjach biograficznych, ale nie zmienia to faktu, że chętnie zobaczę, jaki portret Portugalczyka odmalowali autorzy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Biografie jakoś do mnie nie przemawiają ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy wcześniej nie słyszałam o Jose Mourinho, dlatego powyższa biografa nie wzbudziła mojego głębszego zainteresowania.

    OdpowiedzUsuń
  4. Aaa, muszę przeczytać! Uwielbiam Real Madryt, a biografia trenera tego klubu bardzo mnie interesuje <3

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja tym razem chyba odpuszczę,nie lubię biografii,nie lubię piłki nożnej:] Mogłabyś polecić jakiś kryminał?:]Bardzo je lubię i chętnie poszerzyłabym swoją wiedzę w ich zakresie:]

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię czytać o moich ulubionych drużynach piłkarskich i ludzi, którzy je tworzą, więc chętnie bym przeczytała tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mimo iż nie przepadam z piłką nożną, lubię czytać biografie. Zawsze można w nich znaleźć coś ciekawego i zazwyczaj są wciągające. Ta też z pewnością taka będzie, więc będę wypatrywać w księgarniach. :))

    OdpowiedzUsuń
  8. O nie! Jestem zagorzałą fanką Barcy :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kolejna książka dla fanów piłki nożnej , choć niekoniecznie wielbicieli tej drużyny, a właściwie trenera. Na pewno jest to książka dla mojego męża, nie omieszkam wspomnieć mu o tej biografii.

    OdpowiedzUsuń

Drodzy Czytelnicy!
Dziękuję za Wasze odwiedziny i pozostawione słowa.
Bardzo lubię długie komentarze, zatem jeśli chcecie napisać coś więcej - śmiało! Przeczytam i odpowiem na nie z przyjemnością :)

Życzę miłych chwil przy odwiedzaniu mojego bloga :)