sobota, 23 października 2021

Tim Peake - "Kosmiczna rekrutacja" | Recenzja przedpremierowa!

Kosmiczna rekrutacja Tania Książka

Jeśli zaglądacie na mojego bloga z pewną regularnością, być może zauważyliście, że lubię od czasu do czasu sięgnąć po książkę o kosmosie. Szczególnie w tym roku miałam okazję poznać ich już trochę - począwszy od publikacji przeznaczonych dla młodszych czytelników, które w jak najmniej skomplikowany sposób wyjaśniają tajemnice Wszechświata, po poważne lektury, z których zrozumieniem często miałam problem!

Książka, o której opowiem Wam dzisiaj to chyba pierwsza taka pozycja na rynku wydawniczym. "Kosmiczna rekrutacja" Tima Peake'a, którą otrzymałam z księgarni TaniaKsiazka.pl, to bowiem wyjątkowy zbiór testów wykorzystywanych w procesie rekrutacji Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Autor przedstawia nam proces selekcji kandydatów, omawia poszczególne jego etapy i podsuwa autentyczne pytania i łamigłówki, z jakimi musieli zmierzyć się chętni do wstąpienia na drogę do zostania astronautą. Testy sprawdzają różnego rodzaju kompetencje, takie jak znajomość języków obcych, pamięć wzrokowa, wiedza techniczna, świadomość sytuacyjna, wnioskowanie, a nawet... cechy osobowości. Niektóre były dla mnie proste, inne - kompletnie nie do ogarnięcia albo rozłożone w czasie, więc czasem po prostu odpuszczałam próbę ich rozwiązania. Trochę przypominały mi zadania z książki MENSA, którą pamiętam z dzieciństwa! Oprócz możliwości rozwiązania testów, w zbiorze "Kosmiczna rekrutacja" zetkniemy się z masą ciekawostek na temat szkolenia i pracy astronautów, a także podejrzymy ich trening na zdjęciach. To wszystko jest fascynujące, choć szczerze przyznam, że niektóre fragmenty tej książki mnie męczyły - tu głównie mam na myśli ostatni rozdział, poświęcony misji Mars-500; jest to jednak subiektywne wrażenie. Przeszkadzały mi też literówki i błędy interpunkcyjne, jakich w tej publikacji jest na dość sporo, więc można je wychwycić.

Po przeczytaniu "Kosmicznej rekrutacji" wiem na pewno, że nigdy nie zostanę astronautką! Przyznaję to nieco z przymrużeniem oka, ponieważ jest oczywiste, że akurat ta profesja i związane z nią wymagania mnie ominą, ale ta książka uświadomiła mi, że nawet gdybym podjęła szaloną próbę wzięcia udziału w procesie selekcji do Europejskiej Agencji Kosmicznej, odpadłabym w przedbiegach. Serio. To jednak dobrze, bo z lektury dowiedziałam się, jak ekstremalna jest praca astronauty. Na jego barkach spoczywa duża odpowiedzialność, a wyzwania, z jakimi się styka, wymagają od niego konkretnego zestawu umiejętności. Jeśli jednak niestraszne są Wam takie trudy, zachęcam do sprawdzenia się, chociażby właśnie dzięki tej książce. Jej premiera już 27 października; tymczasem sprawdźcie też inne nowości z księgarni TaniaKsiazka.pl!

Za egzemplarz do recenzji dziękuję Księgarni Tania Książka [współpraca].

5 komentarzy:

  1. Heh książka porusza bardzo ciekawą tematykę. Będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jaki test najbardziej Cie zaskoczył? 😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba już te pierwsze zadania na start mnie zaskoczyły swoją trudnością 😅. Jest też test z siłowaniem się na rękę, który wcale nie sprawdza naszej siły - ale o tym już więcej w książce!

      Usuń
  3. Oooo to świetna książka; może testów nie będę robić sobie, ale chętnie przejrzę:)))

    OdpowiedzUsuń

Drodzy Czytelnicy!
Dziękuję za Wasze odwiedziny i pozostawione słowa.
Bardzo lubię długie komentarze, zatem jeśli chcecie napisać coś więcej - śmiało! Przeczytam i odpowiem na nie z przyjemnością :)

Życzę miłych chwil przy odwiedzaniu mojego bloga :)